علیرضا عسکری فر، گرافیست

متولد 1370 | اصفهان | دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری مرکز آموزش عالی هنر شیراز | طراح گرافیک/طراح پوستر/طراح قلم آزاد

همکاری با مراکز مختلف هنری در زمینه طراحی پوستر

شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی . کسب عناوینی از جمله: نفر دوم اکسپوی زمین سبز میلان ایتالیا / حضور در دو سالانه پوستر زنبور طلایی روسیه / منتخب نوزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


توده حاصل دست رنج علیرضا

توده که در ابتدا توده نبود را از پُشت ویترین کتابفروشیهای قدیمی غُبارگرفته خیابان آمادگاه اصفهان در پرسه زدنهای اوقات فراغتم در اوایل سال92 پیدا کردم . پیداکردن حرف به حرف این تایپ و جُستجوی تاریخ و پیشینه اش کار شبانه روزی ام شُده بود که از آن خسته نمیشدم و برای پیشرفتش شعف داشتم. این اوّلین چالش من در گرافیک برای تمرکز روی مدیایی غیراز پوستر بود و نتیجه گرفتن این پروژه برایم مهمترین مسئله ی کاری ام شده بود. انگار کارهایم قراربود وارد فصلی نو بشوند و رنگ وروی شخصی تری به خودشان بگیرند. بدلیل اینکه لتراستش را پیدانکردم و کسانی هم که داشتند،در اختیارم نگذاشتند، مجبور شدم از روی کتابهایی که عنوانشان با این فونت بود عکاسی کنم و آنها را اجرا کنم و این جستجو تا آنجایی ادامه داشت که پازل حروف را کامل کنم،تاحدّی که برای 3حرف و یک عدد ناقابل به کتابفروشیهای میدان انقلاب تهران متوصل شدم.
بعداز کامل شدن خانواده ی حروف ماحصل کار به آنجایی رسیده بود که من آرشیو عکس زیادی از روجلدهای این فونت جمع آوری کرده بودم و حروف را کامل اجرا کردم، مشکل اینجا بود که در ترکیب شدن ایراد داشت و باید کاری میکردم. پس سرکلاسهای استاد علی سجّادیه که در آن دوره طرّاحی حروف در دانشگاه دیگری غیر از دانشگاه خودم تدریس میکرد حاضر شدم و بکمک ایشان شروع به "ریدیزاین" توده کردیم. پیش تر جستجویی در مورد اسم این فونت کرده بودم و هرکس چیزی میگُفت،با تیتر و امیر و جلال و یاقوت اشتباهش میگرفتند،پس "توده" صدایش کردم.
توده کامل شده بود بنظر ما بهتر از سابق، به فکرم رسید که برای استاد رضا عابدینی بفرستم و نظرش را بپُرسم،استقبال کرد و این برایم بسیار مهم بود و تثبیتی بود بر زحماتی که کشیده بودم. چند پروژه با توده انجام داد و من از این بابت بسیار خوشحال بودم که توده در اوّلین گامهایش در کارهای رضاعابدینی خودش را نشان داده و این افتخاری بزرگ برای من و توده بود.
خودم هم به اصرار در تمام پوسترهایم از توده استفاده میکردم، طوریکه تبدیل شده بود به چیزی مثل امضا. فعالیت من در این پروژه فقط عملی نبود و تصمیم گرفتم به تاریخ آن بپردازم. موضوع پایان نامه دوره کارشناسی را طراحی حروف انتخاب کردم و عنوانش را "بررسی یکی از تایپهای دوره پهلوی دوم و بازخوانی آن در گرافیک معاصر ایران" با راهنمایی استاد احسان روح الامین. تا آنجایی که در توانم بود ریز به ریز تاریخش را پیداکردم،این کار با همکاری ها و کسب اطلاعات از بهراد جوانبخت که آرشیو کاملش را در اختیار داشت و مجید عقیلی که در مورد آن میدانست،ممکن نبود. به کُمپانی لتراست انگلستان هم که خالق اصلی توده بود که بعداً فهمیدم اسم اصلی اش "سنگین" بوده ،ایمیل دادم و مُکاتباتی کردم که نتیجه نداشت.
توده در طی این دوسال در پوسترهای من و زندگی کاری من نقش اصلی را بازی کرده و مهمترین پروژه ام بوده .هم اکنون توده در فروشگاه قلم برتر نرم افزاری مریم موجود است برای خرید. ماحصل مادّی توده میرسد به کودکانی که از بیماری شکاف لب و کام رنج میبرند و تحت حمایت خیریه ای با عنوان "لبخند" هستند.برای من بس که از توده بسیار آموختم و همچنان می آموزم.توده پدر قلمهاییست که در این مدّت تولید کرده ام و بزودی به جامعه گرافیک ایران ارائه خواهم داد. 


  برخی از نمونه کار های علیرضا با توده

   
   

خرید اینترنتی توده

 

تلفن جهت ارتباط در تلگرام : 

پست الکترونیکی:

بارگذاری...
بارگذاری...